Monday, October 19, 2009

saya percaya pada ikhwah!

dan begitulah saya.

saya pada hakikatnya sukar untuk mempercayai sesiapa.
walau sesiapa jua.

namun sebelum langkah kedua dikorak dalam perjalanan yang penuh dengan suspens ini,
saya dididik untuk mempercayai sekurang-kurangnya beberapa orang.

sekurang-kurangnya beberapa ikhwah.
dan kepercayaan saya sekarang nampaknya berbayar.
(bayaran tak semestinya dengan duit. jangan ingat saya mata wang sudah.haha)

"jalan dakwah bukan satu jalan yang mudah. kita semua tau itu.
jatuh bangun tu semua kita akan hadapi. siapa yang kita boleh harapkan kalau bukan ikhwah kita? kita kena belajar untuk percaya pada ikhwah"

saya pun, meskipun sukar, meskipun lambat, akhirnya saya belajar untuk percaya pada ikhwah.
saya percaya bahawa ikwah sekalian akan sentiasa bersama selagi saya berada di jalan ini.
dan saya percaya mereka akan menarik saya kembali seandainya saya tergelincir.
walau terpaksa pengsankan saya. (ini retorika saja. jgn buat betul2 tau.haha)

namun kelihatannya, hari demi hari,
mereka memang layak menerima kepercayaan tersebut.

para ikhwah benar-benar kelihatan seperti orang yang menerima tarbiyah yang secukupnya.
bak kata teacher saya,
"kalau buat menantu, sejuk hati"
(kelihatannya macam saya tak sabar lagi nak kahwin. haha)

itu dari sudut pandangan saya.
komitmen mereka.
mujahadah mereka.
penampilan mereka.
muamalat mereka.
benar-benar tak layak menerima komen saya.hehe
(macam jahat sangat pulak lah kan?taklah. saya baik je :p)

namun kesimpulannya,
saya sendiri berasa teruja untuk menerima tarbiyah.
tarbiyah untuk membawa diri saya maju ke hadapan,
moga-moga saya dapat memberi manfaat yang lebih besar untuk Islam.

p/s: masih ada isi. tapi tersirat. pk sendiri ye.haha
btw, 'mata wang' merupakan saya punya derivative untuk mata duitan.
kenapa tak jadi 'mata wangAN' (imbuhan an)?
saya punya sukalah. ini blog saya kan? haha
gurau aje k.

6 comments:

Anonymous said...

tp org ckp b4 marry bls jasa parents dulu..
betoi ke??

Saidina Ali said...

>>anonymous 1

hmm?
macam mane nk reply nih.
nampaknye sy kene lahirkan parents sy sblm sy kawin untuk bls jasa parents sy yg melahirkan sy.

makes sense? ;)

Anonymous said...

selamat menempuh alam rumah tangga..

nik uqbah said...

bang!

haha. malu malu pulak nak paksa orang pergi mukhayyam? heish

Saidina Ali said...

>>anonymous 2

alamak. da terlambat kot wish. haha :p

>>nik uqbah

bukan malu2.
cuma nk hilangkan bukti paksaan.
kalau korang bawak masuk mahkamah, tak lah dikira aku paksa ;)

Anonymous said...

dah nak kawin ke syed? apsal x cakap awal2 boleh buat kenduri..