Sunday, October 4, 2009

bebaskah merdeka?

tanggal 29 september 2009 merupakan hari menakutkan yang kurang menakutkan.
alhamdulillah, dengan bantuan Allah soalan final math berjaya diharungi.

100% kah?
haha. mustahil.
saya tertinggal 2 soalan berjumlah 10 markah.
macam mana boleh tertinggal?
hanya Allah yg tahu.
yg penting, I did my best.

bermula tarikh itu juga pertarungan separuh nyawa untuk peperiksaan akhir biologi bermula.
saya dan beberapa orang sahabat berkampung di Mahallah Aisyah (nama sebenar Mahallah Umar Al-Khattab 2, tapi nama Mahallah Aisyah lebih sedap bunyinya.hehe) dan mengulangkaji biologi dan diselangi dengan ulangkaji PES. hehe

dan hasil pada pagi 2 oktober 2009, hanya Allah yg tahu.
ada sebilangan rakan saya yang tersenyum lebar mengalah Ronald McDonald.
(saya cuma pinjam nama.saya masih memboikot produk tersebut.dan harapnya pinjaman ni tak disaman :p)

tepat jam 11.20 saya mula countdown masa tamat peperiksaan.
dengan mata yang rabun saya merenung jam dinding.
disebabkan rabun, saya terpaksa merenung lebih lama untuk mendapatkan fokus yang tepat.
namun kelihatan mata lain merenung saya kembali.
pengawas peperiksaan.
(oh dia mesti syakkan saya cuba melakukan sesuatu yang kurang sopan)
lalu saya menundukkan kepala.

"please check your answers, double check and triple check"
pesanan dari pensyarah saya yang penyayang.

dan apabila tamat peperiksaan, saya ingat saya sudah merdeka, tapi,
"syahmi can u please fetch my laptop and send it to my room?"
owh.haha.saya tak kata apa-apa.
(i mean it.i didnt say anything ;))

dan saya yang terlupa mana satu kereta yang pernah saya tumpang 2, 3 kali itu terpaksa bertanya kepada rakan yang tak pernah menaiki kereta tersebut.
memalukan, kan?
haha.
u know how i feel at the moment ;P

dan ketika dalam bilk Bro Mahathir, kami (saya dan beberapa rakan yang menyibuk :P) berbincang tentang beberapa perkara untuk dilaksanakan pada masa hadapan.
dan pesanan yang saya dapat, agar terus mengulangkaji pelajaran.
haha.dan memang itu yang ada dalam minda saya ketika tamat peperiksaan tadi.
saya takkan tinggalkan latihan math, dan takkan tinggalkan buku biologi.
anda ingat saya main-main?
haha.
ini bukan poyo-poyo ok?
i mean it.

saya taknak nanti apabila di semester 2,
saya tak ingat tambah tolak darab bahagi yang saya belajar ketika di tadika.
(tadika belajar darab bahagi kah? ah. pedulikan. :p)

dan saya taknak apabila di semester 2 nanti saya terlupa kaitan suasana berdebu dengan concentration of oxygen yang saya goreng ketika ditanya seorang junior.haha

to recap, (baru belajar semalam masa cari cheat game :p)
saya taknak futur, dan akan terus berjuang.

p/s:
saya selitkan mesej tersirat dalam post kali ni.
ini soalan EPT versi melayu.
please figure it out for yourselves. :p
dan sebenarnya, saya masih ada ujian speaking.
tapi entah kenapa, selepas biology, terasa bahu ini seolah-olah sudah tiada langsung beban.
alhamdulillah.
Tuhanku, mudahkan!

23 comments:

^^MizBeLL^^ said...

suasana b'debu & concentration of oxygen.?.
hmm..mcm kenal soklan tuh..

Saidina Ali said...

kenalkah?
aha. abaikan :p

Anonymous said...

jgn tinggal studi la kan?

Saidina Ali said...

rasa macam tu ke?

well..terpulang kepada individu la.
klu rasa jgn tinggal study tu, jgnla tinggal :p

Anonymous said...

tp apa kena-mengena dgn tajuk entry ni?

Ashcroftstylus Az said...

em...salam, tompang lalu...

Saidina Ali said...

lalu je, tak baca? :p

Anonymous said...

kelakar laa....x tahan!!!!!

Saidina Ali said...

>>anonymous 1
hmm..what's in my mind is,
dalam kemerdekaan, kita patut letakkan had pada kebebasan tu.
moga2 had tu menjadi asbab untuk masa depan dan kebaikan kita terjamin. ;)

>>anonymous 2
ape yg kelakar plak ni..

>>incoming anonymous
ramai2 lagi anonymous ye.haha

Anonymous said...

memerli ke??
x pe x nk komen lg..=(

Saidina Ali said...

ana tau sape anonymous ni.
tapi klu byk2 anonymous nnt ana pun keliru sape.

so ana sgt hargai klu ade identiti yg lbh kurang umum.
(eh ayat ap ni.haha)

btw, mintak maaf byk2.
no hard feelings

Anonymous said...

aha..
sapekah org itu..

Saidina Ali said...

oh~

(mangsa illusions of anonimity-bak kate afiq :p)

Anonymous said...

ni bkn anonymous satu atau dua..tp,nk bg tau admin..anonymous yg kt atas2 ni..bkn ana,CONFIRM BUKAN ANA,MEMANG BUKAN ANA..sbb analah anonymous yg sebenar..kpd org yg jd mangsa anonimity tu,ada pesanan buat anda,USAH KELUH KESAH SETIAP KETENTUAN PASTI ADA HIKMAH...

Anonymous said...

bkn bdk dQ..

Saidina Ali said...

OH. NO HAL.

tq untuk penjelasan.

*otak da pening.ramainye anonymous*

haha

maizan said...

great job..

Saidina Ali said...

>>maizan

job ke?
ahah.menaip je.
suruh shuk bace blog ni gak k? tq.ahah

Anonymous said...

selamat bercuti. mesti best jalan langkawi ;)

Saidina Ali said...

tak jalan.naik kereta. :p

tapi tak balik lagi nih.
alahai sedihnya~

aha

Anonymous said...

bce sbb gaya penulisan yg menarik..n ada certain2 input yg tlh digunakan utk karangan ^_^

-maizan-

Saidina Ali said...

>>maizan

oh ye ke.
*da taktau nak reply ape.hahah*

nways, tks a lot n keep reading! ;)

nik uqbah said...

wai. gune input dalam ni buat karangan? habeslaaaaaa... syed kau bertanggungjawab.syux marah ak tatau.hahaah