Thursday, December 4, 2008

Pasar... sememangnya pasar..

suasana di sini


Rabu dan Sabtu..


Penghuni mukim Kuah cukup arif dgn kepentingan dua hari ini.
anak-anak kecil memang girang dgn ketibaan 2 hari ini.
PASAR MALAM!

mendengar namanya saja sudah cukup untuk mematikan selera saya.
kdg2 agak terliur mengingatkan makanan-makanan yang seringkali direbut bersama adik-beradik (saje seronok berebut..hehe..),
tp bila difikirkan tempat untuk dibeli,
PASAR MALAM??
serta merta selera mati.
mungkin rahmat Tuhan.

tapi 3 Disember 2008, jam menghampiri 1800,
menerima arahan ibu untuk ke pasar malam.
akur.tiada bantahan.redha.bertindak mengikut arahan.

KCH 2071 ditunggang bersama kakak (belum dapat lesen),
dengan pakaian yang selekeh (agak selekehla bg saya),
menuju ke tapak pasar malam Kuah.
orang semakin membanjiri.
hati rasa semakin kecil.
dada semakin sempit.
makin banyak dosa.

KIRI
KANAN
DEPAN
BELAKANG
BAHKAN ATAS DAN BAWAH!

hempir saja menangis.
Pasar sudah menjadi sebenar-benarnya pasar!
bukan sekadar barang-barang yang dijual,
tp juga maruah mereka yang bangga menjawab apabila ditanya,
'kamu islam ke?'
"YA! SUDAH TENTU!"

mereka benar-benar menepati hadis nabi junjungan,
dalam Al-Muwatta' karangan Imam Malik hadith 48.4.7,

Yahya related to me from Malik from Muslim ibn Abi Maryam from Abu Salih that Abu Hurayra said, "Women who are naked even though they are wearing clothes, go astray and make others go astray, and they will not enter the Garden and they will not find its scent, and its scent is experienced from as far as the distance travelled in five hundred years.


tangan pantas mencapai telefon bimbit dalam poket,
menaip sms buat seorang senior,
dgn niat agar mata lebih tertumpu pada skrin telefon bimbit berbanding keaiban muslimin dan muslimat yang dijual dgn harga
SEGUMPAL DOSA!

sms dgn senior,
di'paku' pula saya.
syukur ketika itu saya sudah menghidupkan enjin motor untuk pulang.

SALAH SIAPA??SAYA??


sepanjang perjalanan pulang saya terasa untuk membuka topik itu untuk dibincangkan bersama seorang senior malam itu,dgn cara yg kurang formal,
dan agar dia sendiri tak tahu tajuk perbincangan,tp fikiran saya lebih menerawang memikirkan kepincangan dunia yang berlaku.
perpecahan syiah-sunni
perpecahan mazhab syiah sendiri
perbezaan pendapat pengikut sunni sendiri
(sehingga menimbulkan perpecahan walau hanya perkara-perkara furu')
umat islam yang tak faham tuntutan islam
dan sebagainya.
ah! benar-benar pening!

apa saya mampu lakukan untuk ubah semua ni?
*sunyi*
tiada jawapan mampu diberi.
dalam hati,
saya berdoa agar suatu hari islam kembali bertapak di hati mereka yang mengakui kebenaran syahadatain

dan moga saya terus dikurniakan kekuatan untuk memikul tugas seorang khalifah

dan yang paling penting

MOGA HATI INI TAK DIPALINGKAN SETELAH KAU KURNIAKAN HIDAYAH

p/s:
betapa hidayah ini terasa begitu bermakna.
syukur yang tidak terhitung pada-Nya.
terima kasih buat nuqaba',
dan 2 sensei yang saya kagumi dan respect!

No comments: