Tuesday, July 21, 2009

mikroskop vs teleskop.

saya, anda dan mereka.
bahkan anak-anak kita.
(err..ayat ni rasanya perlu dipertimbangkan balik. ANAK-ANAK KITA? takpelah. abaikan saja. anggap je saya juga dah punya anak. hehe)

kita semua maklum apa itu mikroskop dan apa itu teleskop.
tak apalah.
mungkin masih ada lagi orang-orang kampung, bak kata Bro Mahathir Azhari kenyit,
yang masih tak kenal apa itu mikroskop dan teleskop. jelir
jadi tak apalah.
biarlah saya korbankan masa saya ceritakan pada anda apa itu mikroskop dan teleskop.





baik. ini ialah gambar teleskop
.
rupa teleskop adalah seperti yang anda lihat di sebelah ni.
anda tau kan ruang lingkup tugasan teleskop?


teleskop digunakan untuk melihat objek-objek yang jauh.

tapi dari kacamata saya,

teleskop : melihat objek yang jauh tapi objek tu BESAR







okay.
sebelah kanan pulak mikroskop.
apa yang anda lihat di sebelah, beginilah rupa mikroskop.
atau dengan lebih tepat, compound microscope.

fungsinya untuk magnify fine objects.
tapi dari kacamata saya,

mikroskop : melihat objek yang dekat tapi halus.




betul tak?
okay2. cepat setkan minda anda untuk pendefinisian sedemikian semasa membaca blog ini sahaja.
kalau anda gunakan definisi tu untuk jawab SPM atau final exam nanti,
sila tanggung risiko sendiri ya. sengihnampakgigi

okay.
dalam kesibukan melayan keluarga (cewah.haha), mengulangkaji biologi dan matematik,
configure desktop dan sebagainya,
saya jadi lalai.
benar-benar lalai.

anda ingat tak hari ni hari apa?
ya. memangla selasa.
berapa haribulan?
ya. 21 Julai 2009.
eh, hari ni bukan hari jadi saya la.
nampaknya anda juga lupa.

biar saya bagitau.
berkumandangnya azan maghrib tadi menandakan masuknya 28 Rejab 1430.
bermakna anda dah terlepas tarikh yang ulamak sepakati sebagai tarikh berlakunya israk mikraj.

macam mana saya boleh tak ingat tarikh ni?

pertama. sebab kurang diwar-warkan.

masa kat sekolah, saya selalu alert dengan hari kebesaran Islam.
sebab ada program.
sekarang?
haha. sendiri-sendiri la.

kedua. sebab lalai.
seperti yang saya katakan tadi.
kalau masa solat, kita lalai, akan hilang khusyuk atau tumpuan ketika solat.
begitu juga dalam kehidupan.
kalau kita lalai dalam kehidupan,
kita akan hilang tumpuan pada OBJEKTIF SEBENAR kehidupan.
(Ya Allah, tetapkan hatiku pada jalan-Mu)

ketiga. sebab dunia lebih kuat bertapak di hati.
masya-Allah. ampunkan aku ya-Allah.
teringat seketika rintihan Saidina Ali tika hening malam dengan airmata yang berjejeran,
seperti termaktub dalam kitab Imamul Muhtadin,
"Wahai Dunia, usahlah kau membujuk diriku.
pergilah engkau kepada yang lain"
bayangkanlah seorang pemuda yang begitu zuhud.
yang mengahwini puteri seorang pemimpin tertinggi dunia,
tapi tak mampu untuk hiaskan walaupun rumah sendiri untuk wanita semulia itu,
masih lagi menangis merintih agar dunia pergi jauh darinya.
bagaimana pula kita?

dah ada handset 3G, masih nak yang lagi maju.
kan?
saya maksudkan diri saya.

teringat sahabat-sahabat saya.
kata mereka,
"hari ni kita tiap-tiap hari cakap pasal dunia.
cakap pasal laptop. pasal bola. pasal handset, pasal artis.
sebab apa?
sebab dunia dah masuk dalam hati kita.
kita kurang cakap pasal akhirat, kurang cakap pasal Allah,
kurang sebut pasal Allah,
sebab dunia dah mendahului Allah dalam hati kita"

masya-Allah.
banyak saya kena muhasabah ni.

satu perkara saya nak kongsikan.
dimana-mana dikatakan Isra' Mikraj berlaku pada satu tahun yang dinamakan Tahun Kesedihan.
tapi kenapa tahun tu dikatakan Tahun Kesedihan?

rata-rata orang mengatakan Rasul Tercinta bersedih kerana kehilangan Khadijah binti Khuwailid dan Abu Talib, dua ahli keluarganya yang terdekat.

wajarkah seorang Rasul bersedih kerana itu?
ya. mungkin wajar kerana dia juga manusia.

tapi perlu diingat.
siapa sebenarnya Khadijah binti Khuwailid?
siapa sebenarnya Abu Talib?

masa berlakunya Tahun Kesedihan adalah zaman awal dakwah nabi.
anda setuju?
bermakna tentangan adalah masih tersangat kuat.
masih setuju?

dan siapa orang yang paling kuat memberi sokongan,
memberi perlindungan,
dan memberi motivasi pada insan mulia Muhammad bin Abdullah?

siapa yang menyelamatkan baginda daripada perbuatan jahat kafir Quraisy kalau bukan Abu Talib?
siapa yang menyembunyikan baginda daripada perbuatan jahat kafir Quraisy kalau bukan Abu Talib?
siapa yang membawa baginda berjumpa Waraqah bin Naufal untuk menenangkan hati baginda kalau bukan Khadijah Khuwailid?

saya rungkaikan lagi.
setelah kewafatan kedua-dua insan yang amat dicintai Junjungan Besar ini,
ancaman dan perbuatan jahat kafir Quraisy semakin menjadi-jadi.
kerana mereka tahu ketika itu tiada siapa lagi yang akan melindungi Muhammad bin Abdullah.
tiada siapa lagi akan menghalang mereka dari membunuh Muhammad bin Abdullah.
dan mereka bebas lakukan apa saja pada mana-mana insan yang menganut Islam.
umat Islam ketika itu sangat-sangat tertindas.
langsung tiada pembelaan.

dan ketika itu, Baginda menjadi sangat-sangat sedih.
kerana Baginda merasakan jalan dakwah telah tertutup.
lalu Allah menghiburkan Baginda dengan peristiwa Isra' Mikraj.

kita renungkan kembali.
insan itu sangat-sangat bersedih kerana merasakan jalan dakwahnya tertutup.
tapi kita?
jalan kita terbuka luas.
pernahkan kita mengorak langkah walau setapak ke arahnya?

peringatan buat saya.


15 comments:

nik uqbah said...

ye.tau takpe. ak terlepas. memang orang sume wat tatau je. haih.

nik uqbah said...

ouh. haha. laju nye ak comment:)

Saidina Ali said...

yelah.
blogger professional la katakan. :-p

nik uqbah said...

da delte pun blog. ape yg profesional ny.huhu

Saidina Ali said...

itulah.
apasal delete?

nik uqbah said...

adelah.huhu

system unit said...

bez2

Saidina Ali said...

terima kasih ;-)
Allah yang bagi bes kan?

solusi said...

hm.slm.good post.truskn usaha.tp klu blh plbgaikn style pnulisn.tiap mnusia mmg xsmpurna kn.tp plg krg,org2 yg thu nk mhasabh diri adlh lgi bgus4 drpd org yg thu nk cover dri je.mksd sy,org yg mhu dsgka bek tp lg agk trok dr mrk yg d sgka krg bek.phm?bt2 phmlah.kmudian nk ucp thniah sdkt ats ktekunn USTAZ dlm kls bio.amzing eh.then,i wll try 2 cmpte u.master bio?i.allh..

Saidina Ali said...

ustaz2..

i do think i understand some of ur words. haha

tak baik tau. :-)

compete3..
im quite down 4 d moment.
have ur chance. :D

solusi said...

ok la 2.kdg2 kte kne jdi agk kjm.kdg2 je.bkn slalu.then,kdg2 rse down 2 bese.yg pntg bgun blik ustaz.byk kdg2.then,buat yg trmmpu.slbihny berserah.God knows evrything.HE's d BEST planner.

Saidina Ali said...

well said, sis.

nti ada niat nak tegur ana ke?
i got it blur after second thought.

tegur straight ye.
i appreciate it v3 much. ;-)

solusi said...

mintk maaf.mmg LANGSUNG xde niat nk tgor nta.an mksdkn dri sndri ataupn org len.scra umum.tp bkn nta.xtpu.so,xpyh trase.

Saidina Ali said...

nway thanks for making me think. ;-)

solusi said...

trima ksih sbb sudi berhusnu zonn.