Monday, August 8, 2011

Hitung Hari.


Matahari menyinar cerah, menyebarkan bahangnya ke seluruh pelusuk bumi.
Saat ini jam menunjukkan pukul 2.30 petang, 8 Ogos 2011.
Hari ke-8 umat islam di Malaysia menghirup udara dari atmosfera Ramadhan.


Kita masih ada dari 21 hingga 22 hari lagi sebelum Eidul Fitri menjelma.
" sigh. Lamanya. 22 hari lagi nak puasa. Aduh.."

"Taktaulah boleh tahan ke tak lagi 22 hari lagi ni. 8 hari pun dah seksa"

"Hmm..Sabar..Sabar.."



Namun kita juga masih punya satu sudut lain untuk kita melihat.
"Dah 8 hari dah Ramadhan ni, aku ada lagi 22 hari je nk rebut pahala berganda ni"

"Dosa aku bulan2 lepas punyala banyak, agak2 amalan bulan Ramadhan ni boleh tak nak cover balik?
Ish, tak boleh jadi ni. Kena banyakkan lagi amalan. Ada lagi 22 hari je lagi tinggal"

"Bulan-bulan lain nak khatam quran sebulan sekali pun susah. Harap-harap Ramadhan ni bolehla paling kurang sekali"

"Lailatul Qadar dah dekat. Kalau aku masih main-main ibadat aku, nanti boleh ke aku nak push diri aku 10 malam terakhir nanti?"


agaknya kita akan lebih menghargai Ramadhan, andai kita ke hospital dan doktor memberitahu,
"awak cuma boleh hidup antara 20 hari ke 30 hari je lagi"

No comments: