Thursday, September 17, 2009

salam 27 Ramadhan..

27 Ramadhan sudah menjelma.
dan tarikh ini secara peribadinya teramat istimewa buat saya.
pada masa-masa lalu, masa sekarang, dan juga masa akan datang.

rata-rata rakan-rakan sudah mula menangisi keberangkatan Ramadhan yang bakal menjelma.
dan tidak lupa jugak yang sudah mula bersiap-siap dengan sambutan hari raya.

namun bagi saya, 1 Syawal jarang pernah membakwa apa-apa makna,
melainkan hari menerima keputusan sepanjang proses tarbiyah sepanjang ramadhan.

adakah berada dalam period tarbiyah ini memadai untuk saya beroleh pangkat IMTIYAZ yang membawa hadiah TAQWA sebagaimana ditawarkan dalam surah Al-Baqarah, ayat 183 yang kerapkali kedengaran sepanjang Ramadhan.?


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ
كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas golongan sebelum kamu, mudah-mudahan kamu bertaqwa

sengaja saya highlightkan pada kalimah 'mudah-mudahan kamu bertaqwa' kerana apa yang jelas pada masyarakat kita, ialah, sesuatu yang tidak jelas.

"kenapa kamu berpuasa?"
dan antara jawapan yang bakal diterima adalah,
"puasa kan wajib.."
"dah Allah suruh puasa, puasa jelah"


dan andai ditanya pula kepada sekelompok yang lain,
serta merta mereka melenting,
"eh kau sape nak persoal benda-benda wajib ni?"

serta merta fikiran saya menerawang pada satu persoalan yang pernah dilontarkan oleh tutor saya ketika program Friendly Comparative Religion,
"adakah Islam itu agama yang berasaskan blind faith semata-mata?
adakah Allah itu Tuhan seperti yang digambarkan dalam Bible, suka hamba-Nya berada dalam keadaan tak mengetahui apa-apa?"

But of the tree of the knowledge of good and evil, thou shalt not eat of
it:
book of genesis, chapter 2, verse 17

adakah Tuhan sebegini, dan sekaligus contradict suruhan-suruhan mencari ilmu dalam quran dan hadis, seperti


Abu Musa al-Ash'ari reported Allah's Apostle (may peace be upon him) as
saying: Keep refreshing your knowledge of the Qur'an, for I swear by Him in
Whose Hand is the life of Mahammad that it is more liable to escape than camels
which are hobbled.

Muslim, book 4, hadith 1727


lalu dengan ini saya menyeru manusia seluruhnya, terutama diri saya sendiri untuk membetulkan zann terhadap Allah.
kerana bagi setiap suruhan dalam Al-Quran, mahupun hadis,
ada objektifnya.
ke atas kitalah untuk merungkai hikmahnya.

moga dengan Ramadhan yang hampir meninggalkan kita, kita beroleh walau secebis dari piala taqwa. Ramadhan belum berakhir, teruskan bermujahadah!

No comments: